Algemeen

Opbrengst ‘t Möt met de Döp voor BoesCoolTuur

OLDENZAAL - De spaaropbrengst van SBO De Windroos ‘‘t Möt met de Döp’ gaat dit jaar naar BoesCoolTuur, de culturele tak van de stichting BoesCoolFit, die kinderen wil stimuleren om het Oldenzaalse cultuuraanbod te leren ontdekken.

Doelstelling BoesCoolTuur
De doelstelling van BoesCoolTuur is kinderen zowel binnen- als buiten schooltijd op een laagdrempelige  manier kennis laten maken met het diverse Oldenzaalse cultuuraanbod. Voor kinderen is het ervaren en beleven van kunst en cultuur een stimulans voor zelfontplooiing, sociale vaardigheden en plezier. Ontspanning en inspanning komen samen bij het leren van nieuwe vaardigheden en bij het actief bezig zijn met een hobby. Kunst en cultuur helpen kinderen kennis te maken met nieuwe zienswijzen (op de maatschappij en op zichzelf), kritisch te kijken, te lachen en ontspannen, en met elkaar te spreken over wat ze beleefd/gezien of gedaan hebben. Delen is een belangrijk onderdeel hierin, maar ook de eigen beleving telt hierin mee. Een eigen mening, gevoel of ervaring kan je helpen te groeien als mens.

Container op locatie
“Het is gekkenwerk”, zegt Frank Kotte, hoofd doppencoördinator van SBO De Windroos. Er worden in een half jaar zoveel doppen gebracht dat onze buitenberging tot aan de nok toe is gevuld met kroonkurken. Om deze regelmatig naar Linders te brengen, onze afnemer die de opbrengst verzilverd, is een onmogelijke opgave. Daarom komt Linders tegenwoordig de vele kilo’s ijzer zelf maar ophalen met een grote container. Kinderen van groep 8 vinden het dan ook geweldig dat ze alle gevulde dozen en tassen direct bij school kunnen legen in de grote bak.”

De opbrengst van het vorige schooljaar (duizend euro) is gedoneerd aan de stichting Klas op Wielen. ”De opbrengst van dit jaar, we hopen toch weer op zo’n duizend euro, is dus voor BoesCoolTuur.”

Het totaal gespaarde gewicht in een half jaar tijd is 2.200 kilogram. Omgerekend zo’n 935.000 kroonkurken. De waarde van deze doppen is zeshonderd euro. ”Er wordt voor BoesCoolTuur nog doorgespaard tot de grote vakantie en dan hopen we dat de opbrengst in ieder geval de drie nullen heeft bereikt.”

Recordopbrengst
De spaaractie van de kroonkurken, die overigens al in 2016 op de Potskamp van start ging, heeft inmiddels het immense aantal van maar liefst 9.581.200! kroonkurken bereikt. Dus op naar de tien miljoen!

Het doppenteam van SBO De Windroos