Verhalen uit de praktijk

Eén van de mooiste aspecten van mijn werk is dat je veel verschillende verhalen en situaties mee maakt. Klanten vertellen wat hun bezighoudt en als adviseur mag je hierin meedenken en proberen een oplossing voor hun verhaal te hebben. Hieronder vindt u een bloemlezing van diverse verhalen.

Kan ik op mijn leeftijd nog een hypotheek krijgen?
Met een klant was ik bezig om de belastingaangifte in te vullen. Het gesprek ging over het feit dat de huur van zijn woning wederom verhoogd was afgelopen jaar. Ik vroeg hem of hij er wel eens over gedacht had om een woning te kopen. ‘Dat kan toch niet met mijn leeftijd van 58 jaar?’, was zijn reactie. Nou dat is een gedachte die veel bij mensen leeft, maar volkomen onterecht. Leeftijd is niet zo van belang maar wel het inkomen. Natuurlijk is het zo dat bij de meeste geldverstrekkers vanaf 55 jaar ook gekeken wordt naar het pensioeninkomen, immers de hypotheek moet ook gewoon betaald kunnen worden na pensionering. Maar indien dit voldoende is dan is een hypotheek ook op latere leeftijd geen probleem. Sterker nog deze klant heeft binnen 2 maanden een mooie woning gevonden en het mooie is wel dat door de lage rentestand de hypotheeklasten ruim 150 euro per maand lager uitvallen dan de huur die hij hiervoor betaald heeft.

‘Maar mevrouw, dit moet u toch echt via internetbankieren regelen.’
Deze mevrouw kwam bij de Regiobank binnen met de vraag of zij bij ons klant zou kunnen worden. Natuurlijk zetten wij voor nieuwe klanten de deuren wagenwijd open. Maar wat mij altijd bezighoudt is de vraag achter de vraag, waarom wil men graag klant worden? Nou zegt deze mevrouw, ik had bij een andere bank een betaal en spaarrekening en elke maand ging er via een automatische overboeking een bedrag naar de spaarrekening. Omdat er een wijziging had plaatsgevonden in haar financiële situatie wou ze het bedrag wat ze maandelijks spaart graag aanpassen. Nou dit was dus een probleem bij deze bank, omdat ze alleen maar een wijziging door kon voeren via internetbankieren. Nou gaf ze aan, ik heb helemaal geen internetbankieren laat staan de beschikking over internet. Nu dan was er geen enkele mogelijkheid om het maandbedrag aan te passen, zelfs aan de balie konden ze haar niet helpen. Bij de Regiobank kan ze nu via een overschrijfformulier haar maandbedrag aanpassen en aan de balie geld opnemen en storten. Een mevrouw van 80 jaar ga je niet dwingen om gebruik van internet te ‘moeten’ maken.

Verkoopt u ook oude sokken?
Met deze vraag kwam deze week iemand naar mij toelopen. Er zat natuurlijk een dubbele lading in deze vraag, maar goed ik heb maar netjes aangegeven dat hij een bank binnen was gelopen. Nou de oude sok had hij nodig om zijn spaargeld in te bewaren. Deze opmerking horen we natuurlijk vaker, de spaarrente daalt steeds verder, maar geld in een oude sok bewaren is met de kans op brand en diefstal natuurlijk geen optie. Beter is om te kijken waar uw spaargeld nog het meeste opbrengt. Er zit namelijk nogal een groot renteverschil tussen de banken. De laagste rente heeft momenteel de Rabobank met 0,8%, terwijl de Regiobank nog op 1,1% zit. Ik heb de klant dan ook naar zijn eigen bank verwezen om daar zijn oude sokken vol te stoppen en bij de Regiobank op de spaarrekening te stallen.

Door: Edwin Loohuis, Loohuis Financieel Advies