Sepp Blatter naar ZVV De Esch?

Jan van der Meulen

In vaktermen spreekt men over identiteit en imago. Identiteit is hoe jij vindt dat je zelf bent en hoe je graag gezien wilt worden. Imago is hoe de ander jou echt ervaart. Ideaal is natuurlijk wanneer identiteit en imago aan elkaar gelijk zijn. Helaas is dat niet altijd het geval. Laten we eens kijken naar de afgelopen maand.

Een mooi en gerespecteerd bedrijf als AirFrance-KLM heeft het op dit moment lastig. Logisch, want op de tarievenkant heeft het last van budgetpartijen als Easyjet en Ryanair en op het servicedeel zijn Emirates en QuatarAirlines geduchte concurrenten. Met het merk Transavia heeft AF-KLM een sterk wapen om de strijd met de lage-kosten maatschappijen aan te gaan. Er moet ingegrepen worden bij AF-KLM, omdat de wereld veranderd is. Dit is voor iedereen duidelijk.

Maar nu begint het. Intensieve onderhandelingen tussen werkgever en werknemers volgen elkaar op en men dreigt er niet uit te komen. En dan komt het: volwassen mensen uit hetzelfde bedrijf gaan elkaar te lijf!! Met als gevolg een foto op de voorkant van de kranten die de hele wereld over gaat van een vluchtende personeelsdirecteur met van zijn lichaam gerukte kleding. Op de vlucht voor zijn collega´s…
Gaat u maar bij uzelf na wat u dacht toen u dit zag of erover hoorde. En dan te bedenken dat er maatregelen genomen moeten worden om de werkgelegenheid in stand te houden! Of om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen!

Het imago van AF-KLM heeft hiermee een enorme deuk opgelopen. Terwijl de identiteit echt niet veranderd is. Ik schrijf in deze columns vaak over de belangrijke rol van de P van Personeel. In bovengenoemde situatie is dat helaas een flinke negatieve rol. En wat dacht u van het imago van Volkswagen?
Ik ga er hier niet veel woorden aan wijden. U heeft er voldoende over gelezen en gehoord. Wat een fantastisch imago had Volkswagen! Betrouwbaar, degelijk enzovoort. Een imago, zorgvuldig in de loop der tijd opgebouwd. In één klap weg! Natuurlijk, een enorme financiële schade, zowel op de beurs als met de directe claims die ingediend worden. Maar de breuk in het imago is misschien nog vele malen groter.

En dan de voetbalsoap rondom de heer Blatter van de FIFA. Dat deed het profvoetbal toch al niet goed. Maar dan blijkt de heer Platini (mogelijk opvolger van Blatter) van de UEFA plotseling nog een berg geld van de heer Blatter tegoed te hebben… Hoe denkt u dat dit overkomt bij de enthousiaste voetballiefhebber? Het imago van het profvoetbal heeft, opnieuw, een flinke deuk opgelopen. Genoemde voorbeelden geven aan welke belangrijke rol het imago speelt. En welke belangrijke rol ‘de mens’ hierbij speelt.
Macht, status en (veel) geld spelen vaak een rol. En dat is jammer wanneer dit ten koste gaat van het klantbelang. Want de klant is uiteindelijk degene die jouw salaris betaalt. En een tevreden werknemer kan van grote waarde zijn bij het klantkontakt. Echter die werknemer mag nooit de realiteit uit het oog verliezen. Ook de werkgever overigens niet! Maar laten we wel fatsoenlijk blijven en aan het imago denken!!

Ik vermaak mij vrijwel elke zaterdagmiddag kostelijk op het voetbalveld, in dit geval bij voetbalvereniging De Esch. Het eerste elftal is gepromoveerd en speelt nu in de tweede klasse. En doen dat uitstekend. De technische staf, ‘de leiding’, bepaalt de tactiek en de spelers, ‘de medewerkers’, voeren het tijdens de wedstrijd uit. Soms worden er tijdens de wedstrijd aanpassingen gedaan op initiatief van de trainer en soms op initiatief van de spelers. Het doel is uiteindelijk de tegenstander, ‘de concurrent’, verslaan. Belangrijk effect is dat de toeschouwers, ‘de klanten’, met een goed gevoel naar huis gaan. En dus positief over De Esch praten in hun omgeving. Positief voor het imago!
Uiteraard vinden er tussen spelers onderling, en tussen spelers en trainer soms pittige discussies plaats. Maar wel met hetzelfde doel voor ogen en in ieder geval op een fatsoenlijke manier! En wat geeft het dan een goed gevoel dat dagblad Tubantia een groot artikel wijdt aan het wedstrijdverslag van een (verloren) wedstrijd van De Esch, met als kop “De Esch aanwinst voor de
tweede klasse”!! En dat de trainer van de tegenpartij zelfs zegt dat De Esch eigenlijk had moeten winnen!! Kijk, zo kun je ook met elkaar omgaan en werken aan het imago!! Misschien dat de heren Blatter en Platini eens langs kunnen komen bij De Esch?

Jan van der Meulen