Klein maar fijn en opgewekt!

Jan van der Meulen

En weer is er een nieuw jaar begonnen. Opnieuw met tal van voornemens, zowel in de privésfeer, (ik verheug mij alweer op de jaloerse blikken van mijn spinning-maatjes als zij mijn afgetrainde lichaam zien…), als ook bij alle zakelijke omgevingen. Hoe makkelijk is het om zwaar ontevreden te zijn met de onvoldoende voor wiskunde op het rapport van je kind, een vier nog wel, en niet te letten op al die mooie cijfers voor die andere vakken. Of de medewerker van een bedrijf die een fout maakt, waardoor een klant ontevreden het pand verlaat. Diezelfde medewerker heeft waarschijnlijk ook gezorgd voor vele tevreden klanten! Belangrijk is dus hoe er gereageerd wordt door de leidinggevende (of de ouder) op een mindere situatie.

Maar ook de klant speelt een belangrijke rol. Het is zo makkelijk om kritiek te leveren op iets wat niet goed gaat. Lastiger is het om dit op een manier te doen, waardoor de ander er ook iets aan heeft en waardoor de kans op verbetering veel groter wordt. Dus zijn we weer terug bij wat ik vaker geschreven heb: uiteindelijk zijn het mensen die bepalend zijn voor succes of mislukking. Niet de computer of de robot. Ook niet de regelgeving. Misschien kunnen de weersomstandigheden overigens soms wel roet in het eten gooien. (Je zult maar getraind hebben voor de Elfstedentocht en de temperatuur komt maar niet onder nul…) En als we het over mensen hebben, hebben we het over persoonlijke relaties. Elkaar kennen, waardoor er grote kansen liggen voor menig ondernemer.

En dan is niets onmogelijk!

Kijk eens naar de gebroeders Grönefeld uit Oldenzaal, de ‘Horlogical Brothers’. Als kleine onderneming produceren zij horloges voor een selectieve groep klanten die zich over de hele wereld bevinden. Horloges met een prijs boven de 60.000 euro… Om twee redenen interessant: er zijn kennelijk mensen die bereid zijn een prijs te betalen waar je een exclusieve sportauto voor kunt kopen of een fraai vakantiehuis in Frankrijk, om te weten hoe laat het is… Maar dit terzijde.
En dat het mogelijk is om als klein bedrijf zeer succesvol te zijn, door een goed product te leveren aan klanten die bereid zijn voor dit product de gevraagde prijs te betalen. En deze klanten goed te kennen!! En tja, dan moet je af en toe veel reizen om die klant te ontmoeten. En moet je ook van tijd tot tijd op belangrijke beurzen staan, waar die klanten ook zijn.

En wat prachtig dan dat deze kleine onderneming de eerste prijs wint op de Grand Prix d’Horlogerie in Genéve bij de herenhorloges. Iemand noemde dit terecht het winnen van de Champions League door een outsider. Een successtory dus, waar uiteraard wel hard voor gewerkt moet worden. Maar daar klaagt niemand over. Succes geeft enorm veel energie! In de marketing gaat het vaak om kiezen. De “Horlogical Brothers” kiezen voor zeer exclusief en internationaal. Je kunt ook kiezen voor lokaal of regionaal en dan je kracht zoeken in het klantgericht werken en een buitengewoon persoonlijke benadering kiezen om onderscheidend te zijn. In Oldenzaal is het interessant te zien hoe een vestiging van het op één na grootste uitzendbureau ter wereld een aantal dagen per week gesloten is. Door hun internationale omvang hebben zij gekozen voor deze lokale strategie. Hoeft niets mis mee te zijn.

Dit betekent echter wel dat daar weer nieuwe kansen ontstaan voor uitzendbureaus, die geen klanten hebben in Londen, Atlanta, Madrid of waar ook ter wereld. Maar gewoon in Twente. Neem bijvoorbeeld uitzendbureau Koers Oost in Oldenzaal. Een vestiging die vijf dagen in de week open is en waar je gewoon naar binnen kunt stappen. De persoonlijke benadering speelt hier een belangrijke rol. De basis blijft natuurlijk dat zij hun werk goed moeten doen: iemand die een baan zoekt aan werk helpen en een bedrijf dat een vacature heeft aan een medewerker helpen. En waar plaats is voor elke sollicitant en voor elk bedrijf. Het persoonlijk contact is, net als bij Grönefeld, van wezenlijk belang en brengt een onderscheidend voordeel met zich mee.
Dan is internationale concurrentie niet van belang, maar wordt op lokaal niveau ‘de strijd gestreden’. En dan kan een avondje curling spelen met een groot aantal bedrijven op de ijsbaan in Oldenzaal niet alleen nuttig zijn, maar ook heel plezierig. Kortom, maak keuzes en voer de consequenties van die keuze perfect uit! Je hoeft niet groot te zijn om succesvol te zijn. En weet: welke keuze je ook maakt, je zult altijd mensen tegenkomen!

Ik wens alle lezers een gezond en succesvol 2017 met veel opgewekte mensen!!

Jan van der Meulen