Carnaval maakt alles makkelijker!

Jan van der Meulen

In de economische wetenschap wordt vaak gesproken over micro-, meso- en macrofactoren. Simpel gezegd: klein, middel en groot. In het echte leven hebben we het dan bijvoorbeeld over het algemene prijspeil (macro) en de prijs van een fles wijn (micro). Wat interesseert de consument nu het meest? Het is geen wereldschokkend nieuws als ik vertel dat de prijs van de wijn u meer interesseert. Een ander voorbeeld. Als in de krant wordt vermeld dat het werkloosheidspercentage al vier kwartalen op rij daalt naar een niveau van 6%, gaat de vlag uit in Nederland. Maar als u nog steeds geen werk heeft, gaat die vlag waarschijnlijk halfstok.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het steeds weer om je eigen situatie gaat. Zonder uiteraard het algemene belang tegen te werken. Of een super-egoïst te zijn. Ik mag zo nu en dan colleges marketing geven aan studenten van Saxion. Na afloop van zo’n college kwamen drie studenten op mij af met de vraag dat zij later ook directeur wilden worden. (zij kenden mijn achtergrond). En wat zij daarvoor moesten doen. Het waren drie macho-achtige knapen, waar ik het prima mee kon vinden. ‘Luister goed’, antwoordde ik hen, ‘drie dingen zijn erg belangrijk. Ten eerste: ga je eens fatsoenlijk kleden, ten tweede: hang niet als een zoutzak in de collegebanken en ten derde: bereid de colleges eens goed voor.’ Ze keken mij verbaasd aan en gaven aan dat zij die vraag serieus bedoelden. Dus gaf ik aan dat mijn antwoord ook serieus was.

Ik gaf een toelichting. Marketing gaat over onderscheidend vermogen ontwikkelen. Dit geldt ook voor een individu. Zeker op de arbeidsmarkt. Waar moet een personeelsmanager op letten als er tien sollicitanten op gesprek komen met allemaal een acht op het diploma Commerciele Economie?
Juist! De persoonlijke presentatie van de sollicitant. Hoe gaat hij gekleed, hoe heeft hij zich voorbereid, hoe communiceert hij? Onze macho’s begrepen mijn uitleg. Maar of daarmee hun gedrag gaat veranderen ..? Kijk naar de berichten over Big Data. Er is zo veel informatie beschikbaar, dat we ons zorgen gaan maken hoe nu de juiste gegevens te vinden. Dus ook hier weer: wat betekent het voor mij persoonlijk!

Laten we vooral zorgen dat wij ons bezighouden met zaken waar we zelf invloed op kunnen uitoefenen. En doe dat dan ook met wat plezier en humor. Dan blijken een aantal lastige onderwerpen of situaties best wel mee te vallen. In mijn inmiddels bekende spinclubje gaan we tijdens het spinnen echt helemaal kapot. Maar vóór en ná die tijd hebben enorm veel plezier. Ik als westerling versta een aantal Tukkers soms echt niet, maar kennelijk vertellen ze vaak iets leuks. Dus lach ik maar mee… Misschien dom, maar wel ontspannend en inspirerend. En ik blijf terugkomen! Ook niet onbelangrijk in de marketing! Wat ook altijd terugkomt is Carnaval in Oldenzaal. Over lol gesproken… Maak je tijdens die dagen vooral niet druk over voorbereiding, presentatie en communiceren: dat gaat dan waarschijnlijk allemaal vanzelf…

Ik wens iedereen enorm veel plezier tijdens het Carnaval!!

Jan van der Meulen