Carnaval en vierkante meters

Jan van der Meulen

Mocht iemand nog niet ontdekt hebben dat er in de loop der jaren wat veranderd is, dan moet de mededeling dat V & D, Blokker en Hema het lastig hebben de betrokken persoon toch wel uit zijn winterslaap geschud hebben. Vaak gehoorde kreten zijn: ‘niet meegegaan zijn met de tijd, niet echt gekozen hebben, de doelgroep niet duidelijk voor ogen hebben.’ Genoemde bedrijven hebben stuk voor stuk een enorme naamsbekendheid. Waaruit maar weer eens blijkt dat een hoge naamsbekendheid ook niet alles zegt.
Vroom en Dreesman kiest voor sterke verlaging van de kosten, waarvan de verhuurders en medewerkers de dupe zijn. Blokker kiest voor verlaging van de kosten en tegelijkertijd een aanpassing van zijn propositie. En Hema? Mij is nog niet helemaal duidelijk hoe zij het verloren gegane terrein, bijvoorbeeld aan Action, weer gaan terugwinnen. Vanuit marketingperspectief interessant om te volgen. Ogenschijnlijke zekerheden worden steeds vaker aangetast. En daarmee is de onzekerheid weer een zekerheid. Altijd prettig om een houvast te hebben… Bijvoorbeeld aan de perceptie dat duur goed is, en goedkoop ‘slecht’ wordt gemorreld. Dus mocht AH wat duurder zijn en Lidl goedkoper.
Nu blijkt echter dat Lidl diverse prijzen ontvangt voor de kwaliteit van zijn groenten en fruit…. En AH probeert van het dure imago af te komen. Natuurlijk biedt de ene winkel een uitgebreider assortiment, maar met onze huidige welvaart (ja ja, ondanks de huidige mindere omstandigheden) kan de vraag gesteld worden wat de meerwaarde is van de zoveelste soort tomaat, of het nieuwe smaakje vruchtendrank. Misschien gaan we straks wel ‘minder keuze’ als meer kwaliteit beschouwen?! De supermarkt Marqt is daar een voorbeeld van. Het assortiment is kleiner dan dat van AH, maar de kwaliteit verdient het predicaat uitstekend! En ze zijn iets duurder. En succesvol! Ingewikkeld, maar ook interessant om te volgen.
Uiteindelijk gaat het bij marketing om het creëren van waarde voor de klant. De onderneming, of detaillist, heeft klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan. Uit bovenstaande voorbeelden blijkt hoe complex dit proces is, en hoeveel factoren daarbij een rol spelen. Ik heb het al vaker geschreven: één van die zeer belangrijke factoren is de rol van de verkoper! De P van Personeel uit de marketingmix dus.
In het centrum van Oldenzaal bevindt zich op een zeer goede locatie (de P van Plaats) een winkel met een zeer beperkt aantal vierkante meters. Dusdanig beperkt, dat als er meerdere klanten zijn, je buiten in de rij moet aansluiten. Plezierig als het zomer is en een aangename temperatuur. In de winter echter, is dit een kwelling! Toch heb ik mogen ontdekken, dat de klanten dit gewoon doen.
Onderling vaak gezellig gaan kletsen, tot het moment dat ze binnen zijn en geholpen worden door de spontane verkopers. En deskundig! Tijdens de ‘wachttijd’ kun je op verschillende bordjes aardige wetenswaardigheden lezen over kazen, olijven, noten enzovoort. Misschien is De Zuivelhoeve iets duurder (ik weet het niet…..), maar ze zijn goed bezig waarde te leveren aan hun klanten. Misschien geldt hier ook wel ‘minder (vierkante meters) is meer’.
Ondanks het feit dat je buiten in de kou moet staan. Maar dat zijn de Oldenzalers met het jaarlijkse Carnaval wel gewend. Het jezelf warm houden onder soms barre omstandigheden… Hoewel het dit jaar wel mee viel, heb ik gehoord.

Jan van der Meulen